A természet hangja

Szóljon hát a párbeszéd a természetről!

MÁRCIUSI IFJAKNAK: a természetvédelem forradalma  

Felemelvén a cselekvés zászlaját megragadom a szót, mely forradalmak elindítója és háborúk sorsdöntő csapása lehet, hogy mindenki arra buzdítsak, legyen 2022 a gondolat szabadságának az éve!

Jelige: gondolkodj szabadon, cselekedj szabadon, légy szabad!

 

275653208_702668204438368_5768969850381453635_n.jpgKép: Petőfi Sándor


Petőfi, Jókai, Táncsics. Mindenki hallhatta már ezeket a nagyszerű magyar emberek, kik ifjonti jóhiszeműséggel láttak neki a reformkornak. Kik voltak olyan bátrak és elszántak, hogy maguk generálják az özönvizet és akik felmerték vállalni tetteik következményével járó mártírhalált. Igen, mind hallottuk nevüket. De kérdem én, mi van veled kedves olvasóm? Hol vannak a te forradalmi gondolataid? Mi van a mostani fiatal generációval? Nem, én nem hiszem el azt a süket „felnőtt” dumát, hogy ez egy semmire kellő generáció.

Megsúgok valamit: Gróf Széchenyi István a „legnagyobb magyar” a maga korában egy rebellis, mihaszna, lázálmokat kergető őrült volt, akit az akkori világ elitélt és mégis az ő vágya, hogy jobbá tegye a világot felébresztett egy egész nemzetet. És hiszem, hogy mi is képesek vagyunk erre. Csak egy kis bátorításra szorulunk. Ne hagyjátok, hogy a szülői konvenciók vissza tartsanak.

Lázadj, ha úgy tetszik, éld meg az álmaid, legyenek akár milyen őrültek! És ami a legfontosabb: soha, de SOHA ne hidd el azt, hogy valami lehetetlen.


„Aki elég őrült, hogy elhiggye, megtudja változtatni a világot, az meg is teszi!’
Steve Jobs


Nekem is vannak őrült ötleteim és én is lázálmokkal küzdök, hogyha valaki le akar beszélni minderről. De nem engedem. Számomra mindennél fontosabb az, hogy a természetvédelem legyen épp olyan hétköznapi szó, melynek jelentése tartalma megegyezik a forradaloméval.

„Itt a tinta szúr, a szó legyen a fegyver,

rajtad áll a jövő: talpra magyar,

járj és kelj fel!

Add a karod, együtt minden teljesül,

ha akarod.

A kérdés: hogy rabok legyünk vagy szabadok?”

Red Bull Pilvaker AllStars - Föltámadott a Tenger

 

Nagyon nehéz megszólalni történelmi témában most, hogy a háborút és a politikai csatározást érezzük átszűrődni mindenhonnan. Nem mehetek el én sem szó nélkül e-mellett. Sokáig nem tudtam, hogyan lenne etikus erről nyilatkozni, de nem várhatok tovább. Hiszen a nyakunkon egy nemzeti ünnep, mely azt a szabadságvágyat hivatott élénken tartani, mely emberemlékezet óta az egyik legfontosabb alapja mindennek és mindenkinek. 

 

 

A szabadság minden ember alapvető joga

Legyen az szólásszabadság, élethez való jog vagy a szavazati jogosultságod, minden egyetemesen lefektetett és elfogadott törvényt be kell tartani és tartatni.

Hogy mit értek ez alatt?

Azt, hogy a szabadság sohasem magától értetődő, hiszen törvényeket kellet rá hozni. Úgy, ahogy Abraham Lincoln elérte véres ütközetek árán azt, hogy "Minden ember egyenlőnek teremtetett" és ahogy az ökumenikus tanács deklarálta, hogy minden élőlény fontos, úgy az 1848-as forradalom és szabadságharc sem szólt másról, mint a szabadság vágyának a mindennapi életbe való beiktatásáról. 

É sokan észre sem vesszük, de mit is kívánt a magyar nemzet? Nem mást, mint amelyet a természetvédelmi eszme is hirdet: 

kepernyokep_2022-03-15_002150.pngKép: 12 pont egy része

 

 

Tehát a természetvédelem igen is a békéről szól.

Ahogy egyik szaktársam fogalmazta meg jóhiszeműen: „Azért jöttem ide (a természetvédelmi szakra), mert azt hittem, itt minden a békéről fog szólni, meg, hogy szeretjük egymást, peace, love.”
Nem tévedett, bár ő akkor nagyon azt hitte. Sokszor az, ami nyilvánvaló, nem a szemünk elött van. És sokszor, ami a szemünk elött van, egy karnyújtásnyira, az nem elérhető (mindenkinek). De, ha felismered, hogy még van miért küzdeni egy álomért, a peace & love -ért, akkor ne késlekedj!

„... itt az ideje, hogy elhagyjuk a gyermek szokásait. Itt az ideje, hogy állhatatosságunkban megerősödjünk; hogy a jobbik történelmünket válasszuk; hogy tovább vigyük azt a becses adományt, azt a nemes eszmét, amely nemzedékről nemzedékre szállt: azt az Istentől kapott ígéretet, hogy mindenki egyenlő, mindenki szabad, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy a lehető legteljesebb boldogságra törekedjék.
Barack Obama

 

 

Hogy jön ez a természetvédelemhez?

Nos, úgy, hogy reméltem nem kell egy háború ahhoz, hogy nyomatékot adjon a szavaknak és a tetteknek, de így történt. Tisztán láthatjuk, hogy a szavaknak mekkora ereje van, hiszen világok sorsáról dönthetne egy-egy vezény szóval.
Akkor miért lenne jóhiszeműség, ha azt gondoljuk, hogy a pozitív szavak, a békét kiálltó mondatok érnek annyit, mint a rosszra való buzdítás. Elfelejtjük, hogy eme valóban szent és nemes szavak éppúgy indíthatnak forradalmat, kiválthatnak szabadságharcot, mint az ellenkezőjük.
Az emberi veszteség nyilvánvalóan az elsődleges helyet élvezet a gondolatmenetben, de ott van maga a Föld is. Flóra és Fauna, mely nem csak a háborút sínyli meg, hanem az eszeveszett tékozlást, az emberi nem törődömséget és kapzsiságot, a fiatalokra - és most rád is gondolok kedves olvasóm -  rákényszerített hiúságot is. 

 

Lelkiismeretes önimádatunkban elfelejtjük, hogy van egy hang, amelyet csak béke idején, apuska ropogás és ágyú dörrenést felváltó csöndben, a saját belső hangunk elcsitításakor, az elfogyott benzin miatt elhalkult autók ülésén hallhatjuk meg: EZ A TERMÉSZET HANGJA!

 

 

Irodalommal kevert történelem

A Föld anyát a forradalom egyik tényleges elindítója a híres Jókai Mór, ki Petőfivel és Vasvárival indult Landerer nyomdájához, ő Daal istenként írta le. Egy eldugott országban élő vegyes nemzetet befogadó királyságban, ahol mindenki gyakorolhatta saját vallását és mely nem mellesleg a mai Oroszország területén valóban létezett az 1800-as években, s az elött is, ott a római föld imádás hagyományát vették át (bona Dea). Egyetlen egy Isten szeretete elegendő volt a bőség, a jólét és a szabadság megteremtéséhez, ez volt Daal a Föld anya!

 

Bemásolok ide egy részletet a Görögtűz c. könyvből:

"-Udiban minden nemzet csak egy Istent ismer s azt együtt szereti, abban megnyugszik, annak a neve Daal.
- S ki az a Daal? Az a láthatatlan isten?
- A Daal a látható isten, akit mindenki rögtön megismer, amint rátekint, és meglát mindenütt, ahova tekint, aki minden élőnek egyformán atyja és anyja, ki csak szeret, megtart, megáld, sohasem gyűlöl, nem büntet, nem átkoz: a Daal isten a föld.
- Az udi nép a földet imádja?
- Az ő istene a föld. Nem a nap, aki magára nézni nem enged, s aki éjjel elhágy, megszűnik lenni. A föld mindig velünk van, ez a mindenütt jelenlévő, ez, aki minden fát táplálja, ruházza, árnyékkal betakarja, álmában ringatja, holtában visszafogadja. Ez, aki nem kér magának templomot, amit ő épít, szebb a münsztereknél és bazilikákmál; harang se kell bele, a madárdal összecsengeti az imádkozókat. Nem kell neki se imám, se protópa, se láma, se pontifex, egy búzakalászban benne van az egész katekizmus. Ki adta azt a búzakalászt? A Daal isten!  Hisz a kebléről szakítottad le. Kell ide még prédikáció? Más istennek vérrel áldoznak, pedig a vérből csak féreg támad. A Daal istennek adott áldozat pedig kizöldül és kenyeret ad. Ezt prédikálja a búzakalász. – A Daal-hívők vallása az, hogy az embernek itt ezen a földön kell boldognak lenni. Itt nincsenek próféták, akik azt hirdessék a népnek: tűrj, nyomorogj, izzadj, fáradj helyettem, mert én rest vagyok, add ide, amit kerestél, mert én éhes vagyok, ontsd ki a véredet, mert én dicsszomjú vagyok; minél többet szenvedsz, annál nagyobb lesz a boldogságod majd egy másik világban! Pedig hiszen abba a másik világba is utána fog menni a hívőknek az a próféta, s ő ott is olyan rest lesz és olyan éhes olyan dicsszomjú, s megint egy harmadik más világgal fogja biztatni a nyomorultat. A Daal isten azt akarja, hogy még itt ezen a földön üdvözüljön minden halandó, s ha mind egyetértenek benne, senki sem akadályozza meg őket e szándékukban."

 

Eme időtlen bölcsességet hívtam segítségül, hogy megmutassam a kontrasztot, mely háborús időben vigaszt nyújthat. Azonban a békéhez bátor cselekedetekre és alázatosságra van szükség.

Ugyan Jókaiék indították el a lavinát, de tudták, hogy amint azt magasabb szintre eljut, át kell adni a staféta botot. Petőfi, kinek versei örök időkig érvényben tartják a szabd magyar eszményképet, így írt erről naplójában:
"Én csak arra vagyok hivatva, hogy az első lökést tegyem… a többit az Istenre bízom és azokra, kik rendelve vannak, hogy a kezdeteteket folytassák…" 

Hát kérdem én, mi, te, ő, miért ne lehetnénk a hétköznapok Petőfijei, kik megmutatják a természetvédelemhez vezető utat, melyen a nemzeteknek kellene járniuk és miért ne lehetnénk mi, azok, akik rábízzuk magunkat Daal istenre, hogy a kezdő lökést megadva az a bizonyos szőlőszem motívum* meg is valósulhasson?

Nem kell nekünk Kossuth Lajossá válnunk, hogy levezényeljünk egy forradalmat és nem kell Batthiány Lajosként mártíromságot vállalnunk mindezekért. Mi lehetünk a kezdet, te lehetsz a kezdet, egy apró cselekedettel, mellyel példát statuálsz. Nem kell világgá kürtölni a jócselekedet, nem kell látványosan természetvédelmi tüntetésen részt venned, elég, ha megengeded magadnak, hogy megéld a szeretetet, mely összhangban van a természettel és ezzel a pozitív példával másokat is tettekre tudsz sarkallni.

„ … a kognitív önszabályozás és a pozitív visszacsatolás segíti a fejlődést, ami által felelősséget vállalhatunk ökológiai célokért, és hatással lehetünk másokra is, hogy ők is kövessék a mi pozitív példánkat.”
Czifra Marietta

 

 

2022

Nem kell mindannyiunknak fizikális ütközetek árán győznünk és legyőzöttnek lennünk. A 21. században, a szavak forradalmának évében, a lázadó bitek korszakában elég csupán a megosztás gombra kattintani és máris részesei lehetünk a szabadság kiterjesztésének.

"Addig is, terjedjen, osztódjon az internet jeleivel a bitekbe kódolt lázadás, a zabolázhatatlan információ ...
Mert nem tehetnek meg mindent.
Mert mi vagyunk az erősebbek.
Mi vagyunk a fű, ami kinő a diktátorok szobrainak tövében, az eső és a szél, ami elmállasztja őket, a galambok, akik a szobrokra szarnak.
Mi vagyunk a folyamatos, jelen idejű történelem."
Konok Péter

 

A háború, bár árnyékot vethet azon törekvésre, amit itt megpróbálok leírni, de ilyenkor kell az igazi bölcsesség, a lehetőségekhez képest higgadt, nyugodt, szó, a megértő viselkedés!

 

„Az élet gyorsan elmúlik. Pillanatról pillanatra tudatosnak kell lennünk, és bölcsen és együttérzően kell használnunk. Kérlek, ne pazarold el. Ez a test kölcsönben van, tehát tartsd egészségesen és fitten, hogy mások szolgálatára használhassuk. Vendégként vagyunk itt ezen a csodálatos bolygón, az anyaföldön, viszonylag rövid ideig. Meg kell őriznünk az anyaföldet egészségesen és boldogan. Ennek a bolygónak az összes élőlénnyel való megosztása felelősséget igényel, hogy fenntartsuk a békét és a harmóniát magunk és az anyafölddel. Az egyetemes szeretet és együttérzés gyakorlása elősegíti ezt a békét és harmóniát.”

 Barry Kenzin

 

 

Munkálkodjunk a jövőn

Ám, a higgadtság nem egyenlő a tétlenséggel, engedjétek meg, hogy további idézettel folytassam a közérthetőség kedvéért:

"... Az elvárás az tehát, hogy ezekhez a régi igazságokhoz térjünk vissza. A felelősség új korszakára van most szükség - arra a felismerésre …, hogy vannak kötelességeink magunkkal, nemzetünkkel és a világgal szemben, kötelességek, amelyeket nem csak kelletlenül elfogadunk, de örömmel megragadunk, abban a biztos tudatban, hogy semmi nem annyira felemelő a lélek számára, semmi nem alakítja úgy a jellemet, mint az, ha mindenestül nekiveselkedünk egy nehéz feladatnak.

Ez az állampolgárság ára és ígérete. Ez önbizalmunk forrása: a tudás, hogy Isten arra hívott meg minket, hogy alakítsuk a bizonytalan végzetet. Ez a jelentése szabadságunknak és a hitvallásunknak, hogy férfiak és nők és gyerekek minden fajból és vallásból együtt ünnepelhetnek ezen a gyönyörű téren. …

"Tudják meg a kései korok, hogy a leghidegebb télben, amikor már csak a remény és az erény élt túl, a város és a vidék, egyazon veszélytől megriadva, előlépett, hogy szembenézzen vele." George Washington

… közös veszélyeinkkel szembenézve, nehézségeink telén, emlékezzünk ezekre az időtlen szavakra; reménnyel és erénnyel bírjuk ki a jeges áramlatokat és éljük túl a viharokat, bármit is hozzanak; hadd mondják gyermekeink gyermekei, hogy mikor megpróbáltattunk, nem hagytuk, hogy ez az út véget érjen, nem fordítottunk hátat, és nem is torpantunk meg. Szemeinket a horizontra függesztve, Isten áldását magunkon tudva, tovább vittük a szabadság ama nagy ajándékát, és biztonságban megőriztük a következő nemzedékeknek.

Ez nem a bátortalanok útja, nem azoké, akik a pihenést a munka elé helyezik, vagy csupán a gazdagság és hírnév nyújtotta élvezeteket keresik. Azoké inkább, akik vállalják a kockázatokat, akik cselekszenek, akik létrehoznak valamit - néhányukat ünnepelték, többségük azonban mások elől elrejtve végzi munkáját -, azoké, akik végighoztak minket e hosszú és rögös úton, amely a jóléthez és a szabadsághoz vezet."

 

Furcsa lehet látni, hogyan mosom össze az amerikai elnök beiktatási szavait a 48-as forradalommal, de olyan gyönyörűen fogalmazta meg azt, melyet Petőfi versekben, Széchenyi könyvekben és Batthiányi törvényekben tett anno.

Radikális liberális fiatalok kezdték meg a szabadságharcot. Manapság a liberális szitokszó, de mind mai napig őket ünnepelve tisztelgünk bátorságuk felett, ami elvezette őket a lázadás magjától, a szabad eszme áramlásán keresztül, a mártírhalál nemes cselekedetéhez. A nemesek ki változásokat követeltek, saját kárukra tették, mert felismerve önnön hiúságuk miatt szenvedést okoztak a népnek. Kérdem, én, vajon a mai világ népei, parasztok és földbirtokosok, nemesek és politikusok, mikor állnak meg újra, hogy átgondolják, átértékeljék életüket? Mikor jutunk el újra a Petőfi szőlőszem motívumához és mikor állunk készen újra radikális változást hozni liberális eszmékkel? Nem itt nem politikáról van szó. Hanem természetvédelemről.

A természetvédelemmel eljuthatunk a változás magjához.

 

 

Hogyan?

Ha mindenki foglalkozna valódi önismerettel, a természet nem szorulna védelemre

Kárpáti Boglárka

Tehát én ara buzdítalak, kedves olvasóm, hogy lázadj a szeretet, a boldogság, az önismeret és a harmónia segítségével, hogy egy jobb világot teremthessünk, hol az ember összhangban él a természettel, békében és szeretetben, ahol nincs szükség természetvédelemre és ahol a háború szó nem szerepel a szótárakban.

A forradalom ma a természettel és a természetért történik, hogy megvédhessük őt és önmagunkat.

Ezt az eszmét küldöm most neked március 15.-ére. A forradalmi hangulattal teli szabadság megteremtésének eszméjét, ahol a természetvédelmen keresztül vezet az út, a biztos békéhez és ahol Daal istennő azt mondja: csak kövesd a természet hangját!

 

 

„Az igaz ügyért küzdeni még akkor is kötelesség, midőn már sikerhez nincsen remény

Deák Ferenc

 


Barátsággal:
Czifra Marietta

 

 

 

*A költő a Földet szőlőszemmel azonosítja; a kicsiny gyümölcsnek is rengeteg napsugárra van szüksége ahhoz, hogy megérjen. Ezt a példát alkalmazza a költő a Föld és a nagy lelkek kapcsolatára: a Föld „megéréséhez” is rengeteg sugárra, azaz nagy lélekre van szükség.

A bejegyzés trackback címe:

https://soundofnature.blog.hu/api/trackback/id/tr2717777360

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A természet hangja

Ismeretlen vizeken evezünk, kedves olvasóm! Utunkat nem szegélyezi part szakasz, csupán azok a hangfoszlányok kísérnek, melyek egy rejtélyes és ősi nyelven szólnak. A tenger morajlása, a szirének éneke, a sirályok kiáltása mind-mind egy üzenetet hordoz, akár a palackba zárt szellem önnön kívánsága: "VÉDD A TERMÉSZETET!"

süti beállítások módosítása